Warning: Undefined array key "options" in /home/hokuto/domains/hokutoryu.org/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192

قوانین

قوانین مسابقه هوکوتوریو

قوانین رسمی در این لینک  (نسخه قابل چاپ) قابل مشاهده است

Hokutoryu – شرح بازی

هدف از مسابقه هوکوتوریو

هدف از مسابقه هوکوتوریو، دست و پنجه نرم کردن با حریف، با استفاده از ایده جنگی سنتی و تکنیک های جو-جوتسو است. هدف این است که شرکت کننده باید روحیه خوب جوجوتسو، شجاعت، تحمل فشار و تسلیم ناپذیری در مبارزه و همچنین توانایی استفاده و به کارگیری تکنیک های همه کاره جوجوتسو را نشان دهد.

مفهوم مبارزه جو-جوتسو هوکوتوریو

ایده جنگی هوکوتوریو جو جوتسو این است که از تکنیک های قوی ATEMI برای ناک اوت کردن حریف یا تضعیف دفاع او استفاده کند تا بتوان او را پرتاب کرد یا به زمین زد و با استفاده از تکنیک SHIME یا KANSETSU WAZA او را در موقعیتی قرار داد که او قادر به دفاع از خود نیست و بلافاصله به مبارزه ادامه می دهد.

در مسابقه هوکوتوریو یک به اصطلاح وجود دارد اصل یک عملکرد مؤثر؛ در صورتی که شرکت کننده بتواند با تکنیک مجاز ATEMI حریف را ناک اوت کند یا دفاع حریف را به گونه ای تضعیف کند که بتوان او را پرتاب کرد یا به زمین زد و با تکنیک SHIME یا KANSETSU WAZA در موقعیتی قرار داد که نتواند. برای دفاع از خود و ادامه مبارزه بلافاصله، سپس مسابقه به پایان می رسد. در صورت تسلیم شدن حریف، مسابقه نیز به پایان می رسد (KIKEN).

جریان مسابقه هوکوتوریو

در مسابقه هوکوتوریو طبق این دستورالعمل عمل می کنیم. این مراسم نشان دهنده احترام به هوکوتوریو جو جوتسو، احترام به حریف و احترام به قوانین است که به شدت رعایت می شود.

رقبا با علامت داور تشک یا ناظر مسابقه روی تاتامی می آیند و به صورت عمودی (RITSUREI) در لبه بیرونی محوطه مسابقه تعظیم می کنند.

شرکت کنندگان به صورت عمودی در فاصله سه متری (3 متر) از یکدیگر رو به رو می شوند

مسابقه با کمان عمودی (RITSUREI) ابتدا به داور تشک یا ناظر مسابقه و سپس به حریف شروع می شود. تعظیم بر اساس فرمان REI داور تشک یا ناظر مسابقه انجام می شود.

مسابقه با دستور قاضی تشک یا ناظر مسابقه HAJIME شروع می شود.

داور تشک یا ناظر مسابقه مسابقه را با دستور YAME قطع یا به پایان می رساند.

پس از وقفه، مسابقه از موقعیت های شروع در حالت ایستاده با دستور داور تشک یا ناظر مسابقه HAJIME ادامه می یابد.

در پایان مسابقه داور تشک یا ناظر مسابقه در صورت لزوم برنده مسابقه را اعلام می کند (NO GACHI)

در پایان مسابقه ابتدا یک کمان عمودی (RITSUREI) برای حریف و سپس برای داور تشک یا ناظر مسابقه انجام می شود. تعظیم بر اساس فرمان REI داور تشک یا ناظر مسابقه انجام می شود.

هنگام خروج از تاتامی، شرکت کنندگان در یک کمان عمودی (RITSUREI) در لبه بیرونی منطقه مسابقه تعظیم می کنند.

تکنیک های مسابقه هوکوتوریو

 تکنیک های دست / نواحی ضربه

مشت مستقیم و پانچ قلاب (ZUKI)

مشت چرخان (UCHI)

مشت های ویژه (EMPI، TETTSUI، TEISHO، SHUTO، HAITO)

تمام تکنیک های مشت زدن را می توان هدف قرار داد

روی بدن به استثنای پشت، گلو، گردن، گردن یا ناحیه بالای شانه.

به ناحیه عضلات اندام

تکنیک های پا / نواحی ضربه زدن

ضربات مستقیم و ضربات دور (GERI)

ضربات ویژه (HIZA، KAKATO)

تمام تکنیک های لگد زدن را می توان هدف قرار داد

به استثنای ضربه زانو به سر (HIZAGERI)،

روی بدن به استثنای پشت، گلو، گردن یا پشت گردن.

به استثنای ضربه های مستقیم به عضلات اندام.

حریفی که روی زمین دراز کشیده است را می توان به سمت محل ضربه مجاز تکنیک ضربه زدن نشانه رفت تا زانوی پای دیگر ضربه زننده روی زمین باشد. از روی زمین می توانید حریف را بالای تکنیک ضربه زدن در منطقه ضربه مجاز نشانه گیری کنید. در کشتی تشک، در همان سطح حریف، ضربه پاشنه (KAKATO) از بالا به پایین یا افقی به سر ممنوع است.

پرتاب، ریختن، جارو کردن، برخاستن (NAGE–WAZA)

حریف را می توان با هر تکنیکی پرتاب کرد یا به زمین زد، اما به گونه ای که هیچ تکنیک قفل خالص یا خفه کردن گردن یا ستون فقرات با تکنیک مورد نظر ترکیب نشود. پرتاب کننده (TORI) باید هم چیز در حال پرتاب (UKE) و هم کل وضعیت پرتاب را به گونه ای کنترل کند که هیچ خطری برای هیچ یک از طرفین از طریق تکنیک (WAZA) یا فرود (UKEMI) وجود نداشته باشد.

تکنیک های قفل (KANSETSU-WAZA)

قفل ها را می توان روی هر مفصلی اعمال کرد، به جز ناحیه گردن و ستون فقرات، نه به مفاصل انگشتان، و نه قفل های چرخشی برای مفاصل زانو. قفل ها را می توان هم به صورت عمودی و هم به صورت تشک اجرا کرد.

تکنیک های خفگی (SHIME-WAZA)

چوک ها را می توان در مسابقه عمودی یا در مسابقه تشک انجام داد، به استثنای پرتاب یا تلاش برای پرتاب. خفگی می تواند به اصطلاح باشد چوک های برهنه (HADAKA–JIME) یا چوک های ساخته شده با یقه لباس حریف.

تکنیک ها و اقدامات ممنوع در مسابقه هوکوتوریو 

فرار کردن، فرار از مبارزه، نشان دادن ترس یا تظاهر به زخمی شدن

رفتار غیر ورزشی

هرگونه نظر یا اعتراض

عبارات و حرکات توهین آمیز یا نامناسب

فشار دادن

ضربه به سر یا ناحیه سر (چشم، گلو، گردن، پشت)

ضربه به گلو، گردن، گردن و بالای شانه ها

ضربه به گلو، گردن یا پشت گردن

مشت و لگد به اندام تناسلی یا مفاصل حریف

ضربه زانو به سر حریف

از حالت ایستاده به حریفی که روی زمین خوابیده است ضربه می زند

ضربه مستقیم به پاها، زانو یا مچ پا

در کشتی تشک، در همان سطح حریف، ضربه های پاشنه پا (KAKATO) از بالا به پایین یا افقی به سر.

تلاش برای پرتاب یا پرتاب همراه با تکنیک قفل یا خفه کردن

روی گردن و ستون فقرات قفل می کند

تکنیک های قفل کردن که باعث پیچش چرخشی مفاصل زانو می شود

خم کردن انگشت یا انگشتان حریف به سمت عقب

پاره کردن عمدی لباس یا سایر تجهیزات حریف

آسیب رساندن به حریف با تکنیک ممنوع

 

دسته بندی قوانین برای مسابقات هوکوتوریو

مسابقات و مسابقات هوکوتوریو به دسته های زیر تقسیم می شوند:

قوانین A

قوانین B

قوانین A

مسابقات هوکوتوریو با قوانین A با حداقل تجهیزات حفاظتی انجام می شود (بخش 5.2؛ تجهیزات حفاظتی).

قوانین B

مسابقات Hokutoryu با قوانین B با تجهیزات حفاظتی اضافی گرفته می شود. علاوه بر حداقل تجهیزات حفاظتی (بخش 5.2)، محافظ های جوراب مانند ساق و پا و محافظ دست در این مورد استفاده می شود که دست و پنجه نرم می کند. قبل از شروع مسابقه یا مسابقه، تجهیزات حفاظتی مورد استفاده باید توسط داور مسئول تاتامی بررسی شود. تجهیزات حفاظتی نباید دارای سفت کننده های پلاستیکی یا فلزی یا سایر ساختارهای پشتیبانی مشابه باشند.

مسابقات هوکوتوریو به سبک مسابقات

در مسابقات هوکوتوریو به سبک مسابقات، مسابقات را می توان با قوانین B انجام داد. در تمام مسابقات قهرمانی (کشور، قاره، جهان)، مسابقات نهایی باید با قوانین A انجام شود.

کلاس های وزن برای مسابقات هوکوتوریو

وزن‌های زیر، وزن‌های رسمی مسابقات هوکوتوریو هستند که در تمام مسابقات قهرمانی (کشور، قاره، جهان) برای شرکت کنندگان بالای 18 سال استفاده می‌شوند. شرکت کنندگان در رده سنی جوانان (رده سنی Y، 16-17 سال) می توانند با اجازه کتبی سرپرست خود، در سری مسابقات بزرگسالان (بالای 18 سال) به رقابت بپردازند. در مسابقات هوکوتوریو در صورت لزوم می توان وزنه های رسمی را با هم ترکیب کرد. در مسابقات قهرمانی کشور، برگزارکننده می تواند تصمیم بگیرد که این مجموعه را ترکیب کند. در مسابقات قهرمانی قاره و جهان، تصمیم به ترکیب این سری می تواند توسط سوکه از سبک هوکوتوریو یا در صورت مسدود شدن او توسط مدیریت WFJ (فدراسیون جهانی جو-جیتسو) گرفته شود. مجموعه مسابقات باید به گونه ای ترکیب شوند که اختلاف وزن رقبای داخل سری منطقی باقی بماند.

آقایان

وزن رسمی مردان به شرح زیر است: 65 کیلوگرم، 73 کیلوگرم، 80 کیلوگرم، 86 کیلوگرم، 94 کیلوگرم، 100 کیلوگرم، + 100 کیلوگرم

خانم ها

وزن رسمی بانوان به شرح زیر است: ۵۲ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۲ کیلوگرم، ۷۸ کیلوگرم، + ۷۸ کیلوگرم

منطقه مسابقه

Hokutoryu – مسابقات بر روی تشک های تاتامی که حداقل 4 سانتی متر ضخامت دارند و برای استفاده در هنرهای رزمی در نظر گرفته شده است برگزار می شود. اندازه محوطه کبریت 8*8 متر است و علاوه بر این، در خارج از محوطه یک محوطه ایمنی پوشیده از تاتامی، در همان سطح منطقه کبریت، حداقل به عرض 1 متر وجود دارد. منطقه کبریت با استفاده از تاتامی با رنگی متفاوت از رنگ اصلی منطقه کبریت با تاتامی مشخص شده است. تاتامی با رنگ های مختلف مورد نظر 1 متر عرض دارد و در عین حال یک منطقه ایمنی را در داخل محوطه کبریت تشکیل می دهد که بخشی از منطقه واقعی مسابقه است.

بهداشت

لباس مسابقه باید تمیز، سالم و خشک باشد.

ناخن های انگشتان دست و پا باید کوتاه شوند.

بهداشت فردی رقیب باید از استاندارد بالایی برخوردار باشد.

موهای بلند باید بسته شود تا آسیبی به رقیب دیگری وارد نشود.

موها نباید دارای سنجاق، گیره و غیره فلزی یا سفت باشد.

تجهیزات

لباس مسابقه

رنگ لباس مسابقه سفید است و باید شرایط زیر را داشته باشد:

ژاکت باید آنقدر بلند باشد که باسن شرکت کننده را بپوشاند و زمانی که بازوها در امتداد پهلوها به سمت پایین کشیده می شوند، در کوتاه ترین حالت به مشت های رقیب برسد.

یقه ژاکت باید به قدری گشاد باشد که بتوان قطعات جلویی را طوری قرار داد که سمت چپ کمی بالاتر باشد و حداقل 20 سانتی متر روی هم در قسمت پایین سینه قرار گیرد.

آستین های ژاکت نباید بیشتر از مچ دست و حداقل 5 سانتی متر بالاتر از مچ دست باشد.

بین آستین و بازو باید 10-15 سانتی متر در تمام طول آستین فاصله باشد. ضخامت یقه نباید بیشتر از 1 سانتی متر و عرض آن بیشتر از 5 سانتی متر باشد. دوخت های روی یقه باید در یک راستا باشد و خوب است که حدود پنج عدد از آنها با فاصله یکسان باشد.

شلوار نباید دارای علائم قابل مشاهده باشد و باید پاها را بپوشاند به طوری که بیشتر از مفصل مچ پا و حداقل 5 سانتی متر بالاتر از مفصل مچ پا امتداد نداشته باشد.

بین ساق شلوار و ساق در تمام طول ساق 10-15 سانتی متر فاصله باشد.

آستین های شلوار یا ژاکت را نباید بالا زد

خانم ها می توانند زیر ژاکت کت و شلوار مسابقه یک تی شرت سفید بپوشند.

برای تأیید اینکه طول آستین های کت شرکت کننده به اندازه لازم است، داور تشک ممکن است به شرکت کننده دستور دهد که هر دو دست را به طور کامل به سمت جلو تا سطح شانه بلند کند تا تأیید شود. قاضی تشک می تواند در صورت عدم احراز شرایط، به شرکت کننده دستور دهد لباس مسابقه یا بخشی از آن را در مدت مقرر تغییر دهد. در صورتی که شرکت کننده طبق قوانین فرصت رقابت با لباس را نداشته باشد، محروم می شود.

علاوه بر علامت‌های معمولی سازنده، لباس مسابقه ممکن است دارای نشان ملیت شرکت کننده در آستین چپ، نشان باشگاه شرکت کننده در آستین چپ، نماد مثلث جو-جوتسو هوکوتوریو روی سینه در سمت چپ ژاکت باشد، و نشان مثلث قرمز و متن “Hokutoryu” در پشت ژاکت.

تجهیزات حفاظتی

تجهیزات حفاظتی زیر برای مسابقات هوکوتوریو الزامی است.

پوشش های مخفی برای مردان

محافظ سینه برای زنان

محافظ دهان برای مردان و زنان

حمایت های مورد نیاز باید از قبل توسط برگزار کننده مسابقه در فراخوان مسابقه اعلام شود.

کمربندهای مطابقت. 

رقبا با کمربند قرمز (AKA) و آبی (AO) از یکدیگر جدا می شوند. استفاده از کمربند خود نشان دهنده رتبه فارغ التحصیلی در مسابقات هوکوتوریو مجاز نمی باشد.

مدت زمان مسابقه هوکوتوریو

در مسابقات هوکوتوریو مدت مسابقات دو راند 2 دقیقه ای با یک دقیقه استراحت بین آنها می باشد. زمان مسابقه به اصطلاح است زمان موثر مسابقه، زمانی که داور تشک مسابقه را با دستور YAME قطع می کند، زمان بندی قطع می شود. زمان بندی زمانی ادامه می یابد که داور تشک مسابقه را با دستور HAJIME ادامه دهد. در مسابقات به سبک تورنمنت، مدت زمان مسابقات مقدماتی می تواند 1×3 دقیقه باشد. اگر در مسابقه پایانی مسابقات قهرمانی (کشور، قاره، جهان) پس از دو ست بازی با تساوی (HIKIWAKE) به پایان برسد، پس از یک دقیقه استراحت، یک ست اضافه (ENCHO SEN) گرفته می شود که مدت زمان آن دو دقیقه است. .

 

داوری مسابقه، بررسی، امتیاز و اخطارهای هوکوتوریو
برنده شدن در مسابقه هوکوتوریو (NO GACHI).
یک مسابقه هوکوتوریو را می توان با ناک اوت (KOUBAN)، سابمیشن (KIKEN) یا تصمیم داور (HANTEI) برنده شد. یک مسابقه هوکوتوریو نمی تواند با تساوی (HIKIWAKE) به پایان برسد.
پیروزی در مسابقه هوکوتوریو با ناک اوت (KOUBAN)
پیروزی ناک اوت را می توان با ضربه به سر یا مشت یا لگد به بدن به دست آورد. اگر مبارزی که ضربه خورده بلافاصله پس از ضربه طبق تعبیر داور تشک و در وضعیت عمودی برای مسابقه مناسب نباشد، حریف با ناک اوت (KOUBAN) برنده مسابقه اعلام می شود.
مبارزی که با ضربه ای به سرش ناک اوت می شود ممکن است پس از ناک اوت شدن نبرد. مهلت سه ماه است.
پیروزی در مسابقه هوکوتوریو با ارسال (KIKEN)
پیروزی تسلیم (KIKEN) را می توان با اجرای قفل مفصل قانونی (KANSETSU-WAZA) یا چوک قانونی (SHIME-WAZA) بر روی حریف با دادن علامت تسلیم (MAITTA) یا کف زدن دست یا پا به عنوان نشانه به دست آورد. تسلیم شدن قاضی تشک این حق را دارد که در صورتی که شرکت کننده نتواند یا نتواند علامت تسلیم را بدهد، یک ضرر تسلیم (KIKEN) را به شرکت کننده اهدا کند. در صورتی که شرکت کننده به گونه ای آسیب ببیند که نتواند مسابقه را ادامه دهد، می توان باخت سابمیشن نیز دریافت کرد.
پیروزی در مسابقه هوکوتوریو با تصمیم داوران (HANTEI)
داوران داور (3 عدد) هر ست را ارزیابی می کنند تا برنده ست بر اساس امتیازات ضربه مشخص شود. داوران بسته به تساوی یا برتری ست مربوطه و شرکت کنندگان 10 امتیاز مسابقه به برنده ست و 9 یا 8 امتیاز مسابقه به بازنده می دهند.
ارزیابی لات بر اساس
– به تعداد ضربات منظم با وزن کافی بدن
– به تعداد دیگر تکنیک های موفق معمولی
– برای هر ضربه قانونی و تکنیک موفق 1 امتیاز داده می شود
– هیچ امتیاز ضربه ای برای ضربات مشت و لگد به عضلات اندام داده نمی شود
– زمانی که رقبا در حال مبارزه روی تشک هستند، هیچ امتیاز ضربه ای برای ضربات یا مشت داده نمی شود
– برای یک ضربه موفق به بدن، از جمله ناحیه پهلو، 2 امتیاز ضربه تعلق می گیرد
– برای ضربه موفقیت آمیز به سر، 3 امتیاز ضربه داده می شود
– برای یک پرتاب با کمان عریض که هر دو پای پرتاب کننده از تاتامی خارج می شود، 5 امتیاز ضربه داده می شود.
داوران بر اساس امتیازات ضربه به شرح زیر امتیاز بازی می دهند:
– بازیکنی که امتیاز بیشتری داشته باشد، 10 امتیاز مسابقه می گیرد
– اگر اختلاف امتیاز مسابقه بین شرکت کنندگان 8 یا کمتر باشد، 9 امتیاز مسابقه به شرکت کننده ای که ست را باخته است تعلق می گیرد.
– اگر اختلاف امتیاز مسابقه بین شرکت کنندگان 9 یا بیشتر باشد، به شرکت کننده ای که ست را باخته است 8 امتیاز مسابقه داده می شود.
اگر تعداد امتیازات مسابقه بعد از مسابقه برای شرکت کنندگان برابر باشد، داوران از ارزیابی ثانویه استفاده می کنند.
ارزیابی مسابقه در درجه دوم بر اساس موارد زیر است:
– به اثربخشی حملات
– قابلیت ترکیب و عملکرد فناوری ها
– اثربخشی دفاع
– به شجاعت، تسلیم ناپذیری و روحیه خوب هوکوتوریو نشان داده شده توسط شرکت کننده
– به برداشت کلی از عملکرد رزمی
– برای مبارزه فعال تر در آخرین دور
داوران برنده کل مسابقه را بر اساس مجموع نتیجه ست ها ارزیابی می کنند. مسابقه توسط شرکت کننده ای برنده می شود که آرای برنده بیشتری از داوران دریافت کند.
برنامه افزودنی (ENCHO SEN)
اگر در مسابقه پایانی مسابقات قهرمانی (کشور، قاره، جهان) پس از دو ست بازی با تساوی (HIKIWAKE) به پایان برسد، پس از یک دقیقه استراحت، یک ست اضافه (ENCHO SEN) انجام می شود. اگر دو یا سه داور بعد از دو ست مساوی کنند (HIKIWAKE)، یک ست اضافه وقت (ENCHO SEN) گرفته می شود. دور اضافه (ENCHO SEN) به عنوان یک مسابقه جداگانه قضاوت می شود، اما هر گونه نظر یا اخطاری که در دور اول یا دوم به شرکت کننده داده می شود در دور اضافه نیز معتبر باقی می ماند. وقت اضافه و در نتیجه کل مسابقه را می توان با ناک اوت (KOUBAN)، سابمیشن (KIKEN) یا تصمیم داوران (HANTEI) برد. وقت اضافه و در نتیجه کل مسابقه را می توان با محرومیت از دست داد (HANSOKU MAKE). داوران باید برنده وقت اضافه و در نتیجه کل مسابقه را بر اساس معیارهای اولیه یا ثانویه ارزیابی کنند. دور بعدی را نمی توان به عنوان یک تساوی توسط داور (HIKIWAKE) قضاوت کرد.
یادداشت (KEIKOKU) و هشدار (HANSOKU CHUI)
هنگامی که یک شرکت کننده هر تکنیک یا عملی را انجام می دهد که در مسابقه هوکوتوریو ممنوع است، داور تشک ممکن است بسته به درجه یا شدت تخلف، یک اخطار (KEIKOKU) یا اخطار (HANSOKU CHUI) به شرکت کننده صادر کند. اگر شرکت کننده هر تکنیک یا عمل ممنوعه در مسابقه هوکوتوریو را تکرار کند، داور تشک می تواند اخطار دیگری (KEIKOKU) یا اخطار (HANSOKU CHUI) به شرکت کننده بدهد. پس از دادن اخطار (HANSOKU CHUI)، نمی توان برای همان تخلف مکرر اخطار (KEIKOKU) صادر کرد.
اگر رقیب تکنیک یا عمل سومی را انجام دهد که در مسابقه هوکوتوریو ممنوع است، روش به شرح زیر است:
– اگر تخلف به حدی جزئی باشد که فقط برای بار اول یا دوم منجر به اخطار شود، به شرکت کننده اخطار داده می شود (HANSOKU CHUI)
– اگر قبلاً به شرکت کننده دو اخطار داده شده باشد (HANSOKU CHUI)، شرکت کننده رد صلاحیت می شود (HANSOKU MAKE) و شرکت کننده دیگر برنده مسابقه اعلام می شود.
هنگام دادن اخطار (HANSOKU CHUI)، داور تشک مچ مبارز اخطار شده را می گیرد و با انگشتان خود به داوران نشان می دهد که چند بار اخطار به مبارز داده شده است. داوران این اخطار را در فرم امتیازدهی مسابقه علامت گذاری می کنند. داور به ازای هر اخطار دریافتی توسط شرکت کننده در ارزیابی نهایی ست، یک امتیاز مسابقه از شرکت کننده کسر می کند.
رد صلاحیت (HANSOKU MAKE)
هنگامی که یک شرکت کننده هر تکنیک یا عمل ممنوعه ای را در مسابقه هوکوتوریو انجام می دهد، که طبق تعبیر داور تشک به اندازه کافی جدی است، شرکت کننده ممکن است مستقیماً بدون اطلاع یا اخطار از مسابقه خارج شود (HANSOKU MAKE). در این صورت شرکت کننده دیگر برنده مسابقه اعلام می شود.
حقوق تاتمی به عنوان قاضی مسئول
وظیفه داور تاتامی مسئولیت منظم، روان و بی طرفی داوری روی تشک تاتامی مربوطه است. در این وظیفه قاضی مسئول حق دارد
– مسابقه را قطع می کند
– تغییر تصمیم قاضی تشک در صورتی که خلاف مقررات بوده باشد
داور اصلی مسابقات برای تمامی مسابقات در طول مسابقات حقوق یکسانی دارد.
درخواست داور
اگر برای مثال در مسابقات تمرینی، داخل سالن یا کمپ امکان استفاده از سه داور و یک داور تشک وجود نداشته باشد، می توان این کار را به گونه ای انجام داد که مسابقه هوکوتوریو توسط یک داور تشک و دو داور تشک قضاوت شود. در این صورت معمولاً داوران مسابقه را طبق قوانین قضاوت می کنند. اگر پس از دو راند، قضاوت داوران مسابقه را مساوی نشان دهد (HIKIWAKE)، برنده مسابقه توسط قاضی تشک با تصمیم داور (HANTEI) تعیین می شود. این برنامه داوری مجاز به استفاده در مسابقات قهرمانی (کشور، قاره، جهان) نیست.

سرپرست

شرکت کننده باید یک سرپرست داشته باشد. در طول مسابقه، جای نگهبان پشت رقیب بر روی صندلی خارج از محوطه مسابقه است. نگهبان مجاز است در زمان استراحت ست و در موقعیت های آسیب دیدگی دستورات محدودی بدهد و از رقیب مراقبت کند. قیم نمی تواند بدون اجازه قاضی تشک وارد محوطه مسابقه شود.

نگهبان حق دارد (هر) مسابقه را از طرف رقیب خود تحویل دهد. در این حالت، قیم به وضوح با دستان خود به قاضی تشک علامت می دهد و او مسابقه را متوقف می کند. در صورتی که رفتار قیم مناسب و مطابق با روحیه هوکوتوریو نباشد، قاضی تشک می تواند به قیم اشاره یا حذف کند. ممکن است به یک مسابقه اخطار (KEIKOKU)، اخطار (HANSOKU CHUI) یا رد صلاحیت (HANSOKU MAKE) به دلیل نقض قوانین یا رفتار نامناسب توسط قیم داده شود.

برگزاری مسابقات هوکوتوریو

مدیر مسابقات

در مسابقات هوکوتوریو یک مدیر مسابقات منصوب می شود که مسئولیت سازمان مسابقات، عملکرد آن و اجرای روان مسابقات را بر عهده دارد.

داور ارشد مسابقات

در مسابقات هوکوتوریو یک داور ارشد تعیین می شود که مسئولیت منظم، روان و بی طرفی داوری مسابقات را بر عهده دارد. وظیفه سرداور این است که اسامی داوران مسابقات را انجام دهد، بحث قوانین نگهبان، مسئولین و سایر داوران را قبل از شروع مسابقات انجام دهد و به عنوان رئیس در جلسات هیئت داوران مسابقات فعالیت کند. داور ارشد مسابقات معمولاً با تجربه ترین داور یا بالاترین داور از نظر رده بندی داور است.

هیئت داوران مسابقه

تعداد کافی داور آموزش دیده به مسابقات هوکوتوریو دعوت و منصوب می شوند. برای هر مسابقه باید حداقل چهار داور وجود داشته باشد. برای هر تاتامی مسابقه، یک داور مسئول برای کادر داوری آن تاتامی تعیین می شود. اگر قرار است مسابقات بیش از 3 ساعت طول بکشد، باید تعداد کافی داور وجود داشته باشد تا استراحت برای داوران امکان پذیر باشد. در مسابقات بین المللی هیئت داوران باید متشکل از ملیت های مختلف باشد.

هیئت داوران مسابقه

هیئت داوران حداقل سه و حداکثر پنج نفر برای مسابقات هوکوتوریو منصوب می شوند. داور ارشد مسابقات به عنوان رئیس هیئت داوران فعالیت می کند. سایر اعضا ممکن است سایر داوران باتجربه مسابقات و/یا هوکوتوریو جو-جوتسوکا با تجربه باشند. در مسابقات بین المللی هوکوتوریو، هیئت داوران باید از ملیت های مختلف تشکیل شود. وظیفه هیئت داوران رسیدگی به مسائل مربوط به دوره مسابقات، قوانین و قضاوت مسابقات است که در این قوانین نمی توان به طور مستقیم به آنها پاسخ داد و به اعتراضات احتمالی رسیدگی کرد. پس از مسابقات، هیئت داوران می توانند گزارشی در مورد موضوعاتی که در مورد آنها بحث کرده اند تهیه کنند و اصلاحات یا تغییرات احتمالی در این قوانین را به مدیریت جهت سبک هوکوتوریو جو جوتسو پیشنهاد دهند.

سایر سازمان های مسابقات

تعداد کافی از مقامات آموزش دیده، دستور دهندگان و سایر مقامات به مسابقات هوکوتوریو منصوب می شوند تا از اجرا، ایمنی و روان بودن اطمینان حاصل کنند.

کادر پزشکی و آمادگی کمک های اولیه

برگزار کننده مسابقات هوکوتوریو موظف است با هزینه شخصی خود پزشک را برای مسابقات تعیین کند. یک پزشک باید در طول مسابقات در محل مسابقه حضور داشته باشد و باید آماده انجام ارزیابی پزشکی و ارائه کمک های اولیه در صورت آسیب یا بیماری باشد. در صورتی که بتوان با تماس سریع با اورژانس در مواقع آسیب دیدگی یا بیماری کمک های اولیه را به محل برگزاری مسابقه دریافت کرد، در این صورت به جای پزشک، فرد دیگری که آموزش کمک های اولیه را دارد می تواند به عنوان فرد پزشکی عمل کند. برای مسابقات، به استثنای مسابقات قهرمانی رسمی و مسابقات بین المللی.

ضد دوپینگ

در مسابقات هوکوتوریو، استفاده از کلیه مواد، داروها، مواد دارویی و روش های تقویت کننده عملکرد و مواد مخدر ممنوع است زیرا طبق مقررات مقامات ملی ضد دوپینگ و آژانس بین المللی مبارزه با دوپینگ (WADA، World Antidoping) ممنوع است. آژانس). در مسابقات هوکوتوریو، مقامات ضد دوپینگ می توانند فعالیت های آزمایشی انجام دهند و همه شرکت کنندگان موظف به شرکت در تست های تعیین شده توسط مقامات ضد دوپینگ هستند. برگزارکننده مسابقات موظف است به کار مسئولین مبارزه با دوپینگ در محل برگزاری مسابقات کمک کرده و امکانات، تجهیزات و نفرات را از محل برگزاری مسابقات در اختیار آنها قرار دهد.

اعتراضات

در مسابقات هوکوتوریو، اعتراض یا شکایت مربوط به قوانین یا احکام مسابقات مجاز نیست. در حین مسابقه، نگهبان می تواند فقط در اصطلاح به مسئولان مسابقه یا قاضی تشک اشاره کند. برای یک خطای فنی یک خطای فنی می تواند به عنوان مثال یک خطای آشکار در زمان بندی یا اعلام رقیب اشتباه باشد

برنده شدن پس از پایان مسابقه، اعتراض می تواند توسط مدیر تیم مسابقه انجام شود. اعتراض به صورت کتبی و خطاب به هیئت داوران مسابقه است. در هنگام ارسال اعتراض، هزینه اعتراض پرداخت می شود که میزان آن توسط هیئت داوران مسابقه تعیین می شود. هیئت منصفه به اعتراض رسیدگی می کند و در صورت انجام اعتراض، هزینه اعتراض  به اعتراض کننده بازگردانده می شود.

موقعیت هایی که تحت قوانین نیستند

اگر در جریان مسابقه شرایطی پیش بیاید که مشمول این قوانین نباشد، با آن برخورد می شود و داور تشک پس از مشورت اولیه با هیئت داوران مسابقه تصمیم گیری می کند.  

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید

در تماس باشید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت معتلق به هوکوتوریو است